Tesla Model S FAF547

200129 Autopiloten krockade med ett vägmärke vid en avsmalning i Sollebrunn.
Höger backspegel skadades men det räckte med att en glasmästare bytte glas
för en kostnad av 500kr.

200429 Vänster fönsterhiss slutade fungera i uppläge. Men eftersom
rutan rör sig vid öppn o stängning av dörren satt rutan och skallrade.
Tesla lagade detta till en kostnad av 27 tkr eftersom allt kablage
måste bytas pga fuktskada.
Samtidigt byttes oxå 12V-batteriet till en kostnad av 2 tkr.
Verkmästaren på Tesla sa att vid bytet av kablaget vägrade de att
återansluta extrautrustning som inte var Teslas egna (dörrhögtalar+förstärkare+drag).
Men det visade sig att den begåvade mekanikerna trots allt kopplade in allt.
Reperationen tog fyra veckor. Jag hade lånebilar - två olika en grå först sedan en röd - hela tiden.

200610 Ett skrapljud hördes vid vissa tillfällen. Visades sig vara en skyddsflärp
som troligen lossat pga garagedomkraften satt för långt in. Sattes dit en
ny i början av aug av Tesla till en kostnad av 385kr.

200805 Resa Uppsala: Kom inte åt radion vid avresa hemifrån.
Telefonen gick inte heller via bilen.
Bilen gick inte att starta efter ett laddstopp. 
Men det gick med hjälp av appen.
Var så hela dagen. Dagen efter funkade allt.
Enligt Tesla var det en uppdatering som inte var färdig. ?! 

200826 Stora batteriet lägger av. Bärgning till Tesla i Mölndal.
Garantiärende. Tog två veckor. Ingen lånebil ficks.
Fick en mil längre räckvidd med nya bateriet dvs nu ca 33mil.

200930 Bildskärmen blev svart under färd.
Det gick inte att komma åt radion varken volym eller avstängning.
Men bilen gick att köra. Skärmen mm kom igen efter några min. !?

2020 Hela tiden från feb har vänster backspegel inte vikit ut sig.
Det går ibland. Nu är autom spegelinfällning avstängd.
211019 Fixat hos Tesla Mölndal för 6,500kr - byte av backsp

Nov 2020: Bilen vill inte starta utan gjorde nån slags förberedelse
som tog några min. Skärmen släckt men kom igång efter en stund.

201207 kl8: Samma som ovam och det stod en grön ruta mitt
under hastighetsmätaren; "Den mittre skärmen kan inte nås. AP mm funkar inte".
Bilen gick att köra till Torp men ingen skärm, ingen-radio,
inget-tick-från-blinkers. Laddning funkade. Ringde TeslaSupport men
just innan jag kom fram började allt funka. 
Den norska kvinnliga supporten sa att jag inte behöve uppsöka Tesla 
om der inte dök upp igen. Jag kunde ev försöka med en soft-reset
genom att hålla ner båda hjulen på ratten.

201208 kl17: Bilen uppvisade sammma beteende som ovan och vi
tordes inte använda bilen. Den gick men man kunde tex inte få på helljuset !?.
Den svarta skärmen är fixad genom rep av kretskort (MCU?) som gjores
av Markus Hielte-Söderros i Dingle.

210519 Ett skrapljud hördes plötsligt. Kaisser trodde det berodde på
bromsarna där beläggen var slut. Alla fyra bromsbelägg byttes av Kaisser.
Krångel med bakbromsarna där en speciell "fix" måste beställas.
Båda pbroms-oken var rostiga.

2107   Vindrutan byttes på Ryds pga spricka. Självrisk 1,500kr.

210722 Förardörrproblem.
Handtaget vägrar komma ut. Om man håller på en stund att pilla på handtaget går dörren upp.
När man stänger dörren går den upp igen. Om man håller emot utifrån så kan man få den att inte öppna sig.
Likadant när man stänger dörren och är inne i bilen öppnar sig dörren och man får stänga igen oc hålla emot inifrån.
Enl insatt Teslaägare är det "trasigt mikroswith alt kabeln i handtaget".
Har gjort reset men det har inte hjälpt..
Har fått ett kostnadsförslag på 11,500 kr för att Tesla i Mölndal ska fixa detta.
Har tvekat på denna offert och lever just nu med problemet.
210921 Det har blivit bättre av sig själv. Nu räcker det med att stänga dörren EN GÅNG
och man behöver inte hålla emot. Förut krävdes 2-3 ggr. Men handtaget kommer fortfarande inte ut.
211019 Fixat hos Tesla Mölndal för 4,400kr - byte av handtaget

210917 På långresa vägrade bilen ladda på Supercharger i Arboga. Det var kvar 12km på batteriet.
Följande felutskrift syntes "Överhettnigsskyddet för kupén är avaktiverat".
Efter att ha anslutit superch kom "Börjar ladda" upp men sedan kom ngt i stil med  "DC-laddningen stoppad..."
Försöke 4-5 ggr med samma resultat. Ringde Tesla service och fick kontakt efter ca 20min, men
den norska tjejen hade efter konsultation av andra inget annat att koma med än
att ladda på AC-laddare dvs INTE supersh. Försökte få igång appen på en ac-laddare men lyckades inte.
Skulle just ringa bärgaren men gjorde ett sista försök på annan superch och då gick laddningen igång !
Resten av resan funkade laddningen utan problem på superch i Enköping, Arboga, Ljung och Torp.

210921 Sedan någon månad har inte navigeringen funkat. Det står "Navigeringsdata behlver uppdateras. Stå så att bilen når WiFi".
Och det har den gjort men ingen uppdatering är gjord.
211019 Fixat hos Tesla Mölndal för 3,000kr - byte av svåråtkomligt SD-kort.

220101? Fel på dörrhiss på förarsidan: Går attt få ner rutan men inte upp. Den går knappt halvvägs
        upp och sedan ner igen. Efter många försök kan man till slut få upp den !?
		  
220310 En skyddsflärp höger bak hade lossnat och drogs bort. Se även 200610.

Annonstext:
Tesla Model S 75 uttagen sept-2016, tillverkad juli-2016.
Gått 14,000 mil.
Två ägare förutom bilfirmor. Köpt jan-2020 av KVD som ägde bilen och testades felfri av dem.

Glas-sollucka, luftfjädr, 2hjulsdrift, nav, backkamera + allt annat som är std på model S
Bilens livslängd oavsett ägare: Fri supercharge, fri internet+spotify
Avtagbart drag som kan användas till cykelhållare+bagage. Ej godk för släp i Sverige.
Extra bra ljud med nya dörrhögt+förstärkare och subwoofer.
Vinterdäck på fälg som går en säsong till.
Sommardäck på fälg. Bakdäcken nya mars 2021 och gått ca 700mil. Framdäcken går  ensäsong till.
Stora batteriet bytt på garantin sept 2020. Garanti till sept 2024.
Kretskort till stora bildskärmen bytt dec-2020. Typfel på alla äldre model S.
Ny vindruta juli 2021.
12V-batteri bytt juni 2020.