Infört i Bohuslänningen må 25 april.
		
		Elbilars elförbrukning.
		I Sverige finns det ca 5 miljoner personbilar.
		En bil körs i genomsnitt 1,400 mil/år vilket gör totalt 7 tusen miljoner mil/år (7 miljarder).
		En elbil drar i snitt högt räknat ca 2kwh/mil.
		Om alla bilar vore elbilar skulle det gå åt 7*2=14 miljarder kwh = 14 teraWh.
		Sveriges årliga export av el är 20-30 teraWh.
		El:en räcker alltså med råge !
		Om man fortsätter att leka med siffror och tänker sig att staten stod för all el som elbilarna
		förbrukar skulle kostnaden vid ett elpris på 0.70kr/kwh - staten köper el skattefritt -
		bli 10 miljarder kr/år.
		Hur mycket är 10 miljarder kr ? Jämför med följande kända statliga utgifter:
		1. Den föreslagna bränslepriskompensationen på 1,000kr/bil ger en kostnad på 5 miljarder kr (populism1)
		2. Kompensation för höga elpriser dec-feb: 6 miljarder kr (populism2)
		3. Bonusdelen i Bonus/Malus vid inköp av el/laddhybrid: minst 4 miljarder kr/år.          
		4. Årliga försvarutgifter: 60 miljarder som ska ökas till nära 100 miljarder (2% av BNP).

		Jag får erkänna att jag själv blev MYCKET förvånad av denna sifferexercis och började
		tvivla på mig själv. Har låtit faktagranska siffrorna och de tycks vara korrekta.

		Det största trasslet på långresa för elbilsägare som inte har Teslor är just
		betalningen av el:en.
		Teslas första modell såldes med fri el/internet/spotify i bilens hela livslängd vilket
		kan låta kaxigt men Elon Musk kunde räkna vilket gjort honom till en av världens rikaste.

		Fri el på alla publika laddstolpar vore onekligen en kraftfull och billig åtgärd för att
		påskynda den klimatnödvändiga omställningen av bilflottan.
		Man kan förutse att det blir kö vid ev gratis laddstolpar. Teslaägare får p-avgift
		om bilen står på en laddstolpe och är fulladdad. Så ska det vara på alla laddplatser.

		Självfalet måste elbilarna betala vägskatt eftersom de sliter på vägarna lika
		mycket som fossilbilar. Bäst vore om den skatten grundades på förbrukade
		kwh då snåla bilar skulle gynnas. Men det är tekniskt svårare att lösa pga hemmaladdning.
		KM-skatt är enklare.

		Per Ivarsson Uddevalla